Sunday 1 September 2013

Elvira Bonon sukulaisia



Saimme Ruotsista mielenkiintoista lisätietoa Elvira Bonon (1893–1973) historiaan:

Elvira är min moster, hon var halvsyster till min mamma Tamara och dom hade samma pappa, Henrik Bono. Min mamma var född i ryssland, i staden Samara, vem hennes mamma var har jag ingen aning om. Hennes pappa som då hade en cirkus Cirkus Bono. Han och kvinnan han levde ihop med tog med sej mamma till Sverige. Det var ju fruktansvärt fattigt i ryssland på den tiden. Det var i mitten av 1900-talet, omkring 1920. När dom lämnade ryssland skrev hennes pappas kvinna mamma som sin dotter i pappren och hon hette därför Backer Meurke i efternamn. Hennes pappa som var analfabet hade ingen aning om det och han blev mycket arg när han månta år senare fick veta att mamma inte hade hans efternamn. Min morfar dog långt innan jag föddes så vi har aldrig träffats.

Wiola Ljungberg
Ösmo 

Suomeksi se menee suunnilleen näin:
Elvira oli minun tätini, hän oli puolisisko minun äidilleni Tamaralle ja heillä oli sama isä, Henrik Bono. Minun äitini oli syntynyt Venäjällä Samaran kaupungissa, kuka hänen äitinsä oli, minulla ei ole aavistusta. Hänen isänsä omisti silloin Cirkus Bonon. Hän ja nainen jonka kansa hän eli ottivat äitini  mukaan Ruotsiin.  Venäjällä oli siihen aikaan valtavan köyhät olot. Se oli keskellä 1900-lukua, noin 1920. Kun he jättivät Venäjän, kirjoittivat he isän naisen äidin nimen hänen tyttäreksi papereissa ja sen takia hänen nimensä oli Backer Meurke sukunimenä. Hänen isänsä joka oli lukutaidoton, ei tiennyt siitä mitään ja hän tuli monta vuotta myöhemmin kovin vihaiseksi kun sai tietää ettei äidilläni ollut hänen nimeään sukunimenä. Minun äidinisäni kuoli pitkälti ennen kuin minä synnyin, joten me emme ole koskaan tavanneet.

On tässä Internetissä omat hyvätkin puolensa. Mielenkiintoisia kontakteja pulpahtaa yllättävästi esille sieltä täältä.

No comments: